wtorek, 23 października 2018

zasobnik

Takiego zaworu raczej nie mam, ale dokładnie sprawdzę jak będę w domu.
Naprowadziles mnie na trop pompy. Mam wentylator i pompę i z tego co pamiętam to pompa się wyłącza przy temperaturze 38 stopni i pewnie dlatego wychladza wodę w cwu. Na jaką temperaturę ustawić wyłączenie pompy? Rozumiem, że ręczne zamknięcie któregoś zaworu żeby pominąć obieg w cwu nie wchodzi w grę? Przez cały rok użytkowania kotła Vaillant ecoTEC + Galmet stojący 140l zastanawiało mnie dlaczego dość szybko przez noc wychładza mi się zbiornik CWU. Co ciekawe w lecie znacznie szybciej. Wreszcie zrobiłem "research" i :
- 3 godziny po wyłączeniu kotła w kominie spalinowym 44stopni , zasys powietrza 42 st.
- rurka powrotu do pieca z zasobnika gorąca, rurka zasilania chłodna
- piec wyświetla temp zasilania 46 st.
- woda w zasobniku 55st
- pozycja zawory trójdrogowego - CWU (BTW - sprawdziłem mój kocioł zostawia zawór trójdrogowy zawsze w ostatniej pozycji pracy)

Zrobiłem doświadczenie i zakręciłem zawór na nagrzewnicy zasobnika - wszystkie temperatury spadły po 2 godzinach, po czym gdy go odkręciłem z powrotem zaczęły rosnąć - zaznaczam kocioł w tym czasie wyłączony.
Wniosek - gorąca woda z wężownicy zasobnika idzie do kotła, tam się chłodzi (grzeje komin) i wraca zimna zasilaniem. Nie wiem co masz na myśli mówiąc o grawitacyjnym wychładzaniu. Woda w wężownicy kotła to całkiem osobny obieg i jeżeli nawet zawór trójdrogowy pozostaje na obiegu CWU to jakikolwiek obieg grawitacyjnym jest raczej nie możliwy. Problemem może być tu ustawienie pracy samej pompki i zaworu trójdrogowego. Normalnie w kotle pompka załącza się wcześniej i wyłącza póżniej a także następuje jej ponowne załączenie na krótki okres czasu w czasie przestoju kotła tak aby automatyka zadała aktualną temperaturę w obiegu CO i ewentualnie uruchomiła ogrzewanie. Jeśli więc powrót CWU z zasobnika się do kotła masz ciepły a zasilanie chłodniejsze to oznacza że pompka chodzi. Dlatego przyjżał bym się ustawieniem samej pompki a parametr o którym wspomniałem wcześniej czyli D.070 przywrócił bym na ustawienie fabryczneczyli AUTO.
Czy ktoś się z tym spotkał? Jak temu zaradzić? Powrót do kotła! Wyjście ciepłej wody "na dom" jest tutaj nieistotne (no jest ciepłe bo musi)
Kocioł i pompa obiegowa wyłączone z zasilania (z gniazdka) . W zasobniku 60st C. Po 8 godzinach (od wyłączenia zasilania i nagrzania zasobnika) rurka która wchodzi do kotła (powrót z zasobnika ) bardzo ciepła (sprawdzam tuż pod kotłem), zasilanie (wyjście z kotła) zimne. A więc woda krąży przez kocioł (no chyba grawitacyjnie?) . Czujniki temperatury (przeze mnie założone) w czopuchu - podają temperatury w okolicach 40 paru stopni. Mamy lato - CO wyłączone, zasilanie i powrót CO zimne. Gdy zakręcę zawór wężownicy zasobnika - temperatura rurki powrotu z zasobnika spada i komin wraca do około 25stopni. Po odkręceniu zaworu wszystko się nagrzewa od nowa.
Aha zasobnik jest stojący Galmet - jest umieszczony poniżej kotła.
Jedyny pomysł jaki mam to zawór zwrotny na powrocie - oczywiście we właściwym kierunku - on tam ma sprężynkę i może powinien zdławić przepływ grawitacyjny. Regulatora brak - czujnik (sonda) w zasobniku
Zawór trójdrogowy (d.070) w pozycji ostatniej pracy czyli w lecie zawsze ciepła woda , w zimie po grzaniu zostaje w pozycji CO, dokąd się nie przełączy na CWU
Kocioł Eco-tec plus VC PL 246/ 5-5 R4 (chyba 25KW)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz