niedziela, 3 maja 2020

stopa zwrotu

Chcialam dodac, ze inwestycja w rekuperator jest w kazdym przypadku zwracalna. Teraz wszystko zalezy od kwoty poczatkowej, izolacji domu i innych czynnikow. My liczymy ze u nas zwroci sie w 5-6, lat.Tak tez zaklada wiekszosc firm sprzedajacych centrale. Jest to optymistyczny scenariusz, u kogos innego, stopa zwrotu moze byc dwukrotnie wieksza. Ale nie to bylo wyznacznikiem zakupu centrali. Chcielismy miec komfortowy dom z nowoczesnymi rozwiazaniami, takimi jakie od wielu lat z powodzeniem stosuje sie na zachodzie.Pytałem też trochę na ubiegłorocznych targach wentylacji w Poznaniu i tam właśnie zwrócono mi uwagę na problem czyszczenia kanałów. I wcale nie z firmy która się tym zajmuje , nie pamiętam kto to był , bo problem był dla mnie odległy. Teraz jestem przed  klimatyzacja Piaseczno  decyzją czy robić kanały wentylacyjne w kominach czy nie . Dlatego "rzuciłem" , bo uważam ,że wcale nie jest taki pomijalny w domkach jednorodzinnych . wybacz ostry ton, ale denerwuje mnie gdy zawzięcie negujesz opinie nie majać do tego wystarczającej wiedzy i wprowadzasz ludzi w błąd.


Przytaczasz teksty reklamowe firm świadczących takie usługi, mimo że firmy te kierują swoją ofertę do budynków komercyjnych, w których czyszczenie kanałów jest wskazane, a niekiedy wymagane prawem. Ale to zupełnie inna historia.

W domu czyszczenie kanałów ma taki sam sens jak pompowanie opon samochodowych azotem
Ja należę akurat do tej cześci forumowiczów którzy byli kiedyś strasznie napaleni na wentylację mechaniczną z rekuperatorem i koniec końców z niej zrezygnowali. Biorąc pod uwagę koszty inwestycyjne i eksploatacyjne całości wentylacji a nie samego rekuperatora w moich wyliczeniach nie był on w stanie na siebie zarobić. Czyli nie zwróciłby się nigdy. Jak policzysz koszty prądu do wentylatorów, koszty wymiany filtrów, koszty czyszczenia i dezynfekcji, koszty montaż klimatyzacji piaseczno  wymiany instalacji co ileśtam lat, do tego jeszcze upierdliwości związane ze stałymi obowiazkami obsługowymi, hałasy od wentylatorów, rujnację chałupy w trakcie wymiany kanałów itp. to rachunek i rozsądek wskazał mi jednoznacznie rozwiązanie. Tak oczywiście wyszło u mnie u innych może wyjść inaczej bo mają dostęp do tańszych filtrów (np. z przemytu   ) albo pracuja przy tym itp. U mnie zamiast pożytku i oszczędności miałbym tylko kłopot.
Może już ktoś np. Twój znajomy oglądał takie kanały po 10 letnim użytkowaniu ?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz